Mali matematycy - innowacja pedagogiczna
Przedszkole odgrywa znaczącą rolę w rozbudowywaniu matematycznej sfery pojęciowej dziecka. Wiek przedszkolny jest szczególnym okresem w jego rozwoju z uwagi na sposób poznawania rzeczywistości, dokonujący się poprzez swobodne zdobywanie doświadczenia i mimowolne uczenie się. W okresie tym następuje znaczny postęp w rozwoju umysłowym dziecka.
Dziecko od początku swojego życia obserwuje świat i porządkuje swoje spostrzeżenia pod względem różnych kryteriów. Zaczyna więc porównywać, przeliczać, dostrzegać zależności. Edukacje matematyczna dzieci w wieku przedszkolnym należy widzieć szeroko. Powinna być połączona z intensywnym rozwojem myślenia, z kształtowaniem odporności emocjonalnej oraz ćwiczeniami pewnych umiejętności matematycznych.
W zdobywaniu doświadczeń matematycznych ogromne znaczenie ma trening, który rozwija umiejętności dziecka i pozwala mu pokonać kolejne etapy.
Udział w tej innowacji pedagogicznej ma być dla dzieci wspaniałą zabawą, wykorzystując muzykę, ruch i taniec. Celem innowacji jest przede wszystkim wzbudzenie w dziecku poczucia, że nauka może być łatwa i przyjemna, aby matematyka kojarzyła się dziecku z wyśmienitą zabawą, dostarczała wiele radości oraz przyniosła poczucie sukcesu.
W ramach innowacji będziemy: pracować w sali multimedialnej, wykorzystując portale Balon Blum oraz printoteka, realizować przygotowane przez nauczycieli karty pracy, a także bawiąc się kodowaniem.
Innowacja pedagogiczna ,,Mali matematycy” będzie realizowana od września 2023 roku do czerwca 2024 r. w grupie III „Żabki”.
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności matematycznych oraz praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu,
- Wspieranie dzieci w rozwoju uzdolnień oraz wspomaganie tych, które rozwijają się wolniej,
- Stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności matematycznych,
- Rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości,
- Rozwijanie umiejętności analizowania danych, porównywania, uogólniania.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- Orientuje się w przestrzeni i schemacie własnego ciała,
- Klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia,
- Skupia uwagę na prawidłowościach i korzystanie z nich w różnych sytuacjach,
- Posługuje się pojęciami dotyczącymi następstw czasu,
- Łączy przyczyny ze skutkiem, przewidywanie skutków czynności manipulacyjnych na przedmiotach,
- Rozpoznanie i nazywa figury geometryczne,
- Odczytuje zakodowane treści,
- Ćwiczy spostrzegawczość i zwiększa zdolności koncentracji uwagi,
- Rozwija umiejętność myślenia logicznego,
- Doskonali umiejętności korzystania w zabawach matematycznych z technologii informatyczno – komputerowej,
- Rozumie, że liczby można porządkować, porównywać, dodawać i odejmować,
Propozycję tematyki zajęć:
Podczas realizacji innowacji pedagogicznej „Mali matematycy” będziemy realizować następującą tematykę:
- orientacja przestrzenna;
- rytmy;
- kształtowanie umiejętności liczenia;
- utrwalanie podstawowych informacji o zbiorach;
- intuicja i zarys pojęć geometrycznych;
- mierzenie długości;
- mierzenie płynów,
- waga i ważenie;
- klasyfikowanie, segregowanie;
Ewaluacja:
Efekty zaplanowanych działań będą analizowane w oparciu :
- przeprowadzenie wywiadu z dziećmi,
- dokumentowanie przebiegu innowacji na stronie internetowej przedszkola, w planach miesięcznych i dzienniku.
Matematyczna zabawa
Matematyczna zabawa
Grupa III zagrała w matematyczną grę. Zadaniem dziecka było dopasować cyfry oraz liczby do odpowiedniej ilości kropek....
Zajęcia z kodowania
Zajęcia z kodowania
Grupa III w ramach innowacji wykonała ćwiczenia z kodowania, na koniec zajęć układaliśmy wieże według instrukcji....