CzytaMY - innowacja pedagogiczno - logopedyczna
Umiejętność porozumiewania się wyróżnia nas spośród innych istot. Zwierzęta także się komunikują ale czynią to w inny sposób. Człowiek ma do swojej dyspozycji mowę i umiejętność pisania. O ile w przypadku przekazywania treści w formie pisemnej staramy się umiejętnie dobierać słowa, to w zwykłej rozmowie bywa już bardzo różnie. Z jednej strony język stwarza możliwość przekazania bardzo złożonych informacji. Dzięki niemu można zakomunikować swoje myśli, uczucia, emocje. Bez niego znacznie trudniej byłoby przekazywać sobie wiedzę, także z pokolenia na pokolenie. Jeśli informacja została poprawnie sformułowana, to wtedy jest większa szansa, że odbiorca/rozmówca nas zrozumie.
Program innowacji „RozmawiaMY” realizowany będzie od lutego do czerwca 2023 r. w grupie 4,5 latków. Zajęcia będą odbywać się w wybrany piątek każdego miesiąca; udział będą brać dzieci wykazujące zaciekawienie książkami, obcujące z kulturą słowa, zainteresowane rozmową i zasadami dialogowania, próbujące sił w recytowaniu, zwracające uwagę na sposób własnej wypowiedzi. Pomysłodawcą i realizatorem zajęć jest logopeda Sylwia Szczepanik-Pietrzak.
Cele ogólne:
- Wyposażenie dzieci w wiedzę o kulturze języka,
- Wzmacnianie identyfikacji z językiem ojczystym,
- Rozbudzenie zainteresowania literaturą,
- Rozwijanie wrażliwości na poprawną formę komunikowania się.
Cele szczegółowe:
- dbałość o prawidłową wymowę, w tym także stosowanie pauz, zmian siły i tonu głosu oraz tempa wypowiedzi,
- usprawnianie wypowiedzi poprzez zabawy i ćwiczenia logopedyczne,
- wzbogacanie i utrwalanie prawidłowego słownictwa dotyczącego treści zaobserwowanych w otoczeniu, na ilustracji czy w opowiadaniu,
- dbałość o staranną i wyraźną wymowę,
- skłanianie dzieci do konstruowania wypowiedzi rozwiniętych,
- werbalne porozumiewanie się z innymi, jako sposób kształtowania umiejętności społecznych,
- dbanie o kulturę języka,
- oswajanie dzieci z poezją i prozą,
- rozwijanie zainteresowań i zdolności recytatorskich uczniów,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- przygotowanie dzieci do konkursów recytatorskich, do przedstawień na uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych
Zakres treści:
Miesiąc luty – pamięć słuchowa, oddech i intonacja
Miesiąc marzec – rymy i dykcja
Miesiąc kwiecień – homonimy i spójność dłuższych wypowiedzi
Miesiąc maj – opowiadanie usłyszanych (czytanych przez logopedę) tekstów własnymi słowami, dykcja i gramatyka
Miesiąc czerwiec – wnioskowanie, morał opowieści, dykcja i modulowanie głosu.